Lions internasjonale ungdomsutveksling 2014

Publisert av Magnar Alfred Karikoski den 28.01.21.
Rapport fra Silje Niska’s USA-tur 1.-15. juli 2014

Lions Norge kan tilby leiropphold til ca. 80 norske ungdommer i mange land. Det er normalt plass til 1-2 norske deltagere på hver leir. I Europa har leirene vanligvis en varighet av 2 uker, kombinert med vertsfamilieopphold en uke før eller etter leiren. Leirene arrangeres stort sett i tidsrommet mellom 20. juni og 15. august. I USA og i andre oversjøiske land er oppholdet 5-6 uker.

Det offisielle leirspråket er vanligvis engelsk. Leirspråket i Tyskland er enten engelsk, eller både engelsk og tysk. De franske  leirene har fransk som leirspråk, og det kreves gode franskkunnskaper for delta. Man klarer seg ikke med engelsk i de franske leirene. Aldersgrensen er stort sett 17-21 år, men noen land har en nedre grense på 18 år. Det er vanligvis 25-30 deltagere på leirene.

Programmet for leirene inneholder sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, med stor vekt på besøk til kjente byer, historiske steder og industrier.

Rapport fra Silje Niska’s USA-tur 1.-15. juli 2014

Endelig var dagen jeg hadde ventet så lenge på endelig kommet. Endelig var jeg landet i Oslo og nå var de bare for meg å finne hotellet mitt hvor jeg skulle tilbringe den siste natta jeg hadde i Norge på en måned. Selv om hotellet var kjempefint ble det lite søvn, sommerfuglene i magen hadde virkelig begynt å komme fram.

Flyreisa over til USA gikk veldig greit. På flyet var det et veldig variert tilbud av underholdning. Vi fikk også to måltider og så mye gratis drikke vi bare ville ha. Alle flyvertinnene var veldig hyggelige. En lur ting de gjorde for å få oppmerksomheten fra reisende mens vi enda var i Oslo og de ville ha oss til å fokusere på sikkerheten var å si «WELCOME TO THE AIRPLANE TO BAHAMAS!» Da jeg landet på Newark utenfor New York fant jeg fort fram til passkontrollen. Her møtte jeg faktisk ei annen jente som også skulle på utveksling fra Lions. Vi hadde faktisk lik skjorte på oss! Jeg var litt nervøs på om jeg kom til å rekke flyet mitt videre i og med at jeg bare hadde to timer mellom flyene. Men heldigvis rakk jeg det med fem minutters ventetid ved gaten til flyet som skulle ta meg til St. Louis i Missouri! Jeg kunne ikke fatte at jeg faktisk var i USA allerede!

Da jeg landet i St. Louis møtte jeg vertsfamilien min. Jeg hadde hatt litt kontakt med de fra før via mail og Facebook, men jeg var like spent på å møte de på ekte også! Vertsmora mi hadde sagt at det bare var å se etter en mann med langt skjegg, det ville mest sannsynlig være de, og de ble fort funnet! Da jeg skulle hente bagasjen min, kom den ikke. Vi fant fram til kontoret til United Airlines og fikk fort vite at bagasjen min kom med det neste flyet fra Newark. Siden vi skulle vente på flyplassen i et par timer til, så gjorde det ingenting. Grunnen til at vi måtte vente på flyplassen var fordi vi også skulle ha med oss Soazic fra Belgia «hjem». Hun skulle også bo i samme vertsfamilie som meg. Neste dag skulle også Simon fra Tyskland komme.

Neste dag våknet vi alle uthvilte etter en lang reise. Vertsfamilien ble sjokkerte over at vi ikke hadde vært på Walmart før, så på dagens program sto først shopping! Deretter dro vi hjemom en tur før vi til slutt dro tilbake på flyplassen for å hente Simon. Den kvelden gjorde vi ikke stort mye enn å spille basketball i hagen til vertsfamilien.

Ellers hos min første vertfamilie spiste vi enormt mye iskrem! Vi var også innom The Arch som er en kjempehøy bue hvor det er utkikkspunkt på toppen, det kunne vi se utover hele St. Louis. Vi hadde også en pikniksammenkomst med den lokale Lionsklubben deres. Alle tok med seg en matrett hver som til slutt ble en stor buffet. Og så var det klart for det første møtet med alle utvekslingselevene. Da ble vi invitert til et Lionsmøte med en felles lunsj. Vi fikk vite at det var hele 10 forskjellige land som ble presentert. Blant annet Danmark, Brasil, Østerrike og Frankrike.
Vi fikk også møtt utvekslinggjengen før camp. Allerede dagen etter vi hadde vært på lunsj, var det klart for et nytt møte, denne gangen på en stor arena hvor det ble spilt baseball med det lokale laget til St. Louis, Cardinals. Dagen etterpå var det klart for Six Flags! En stor fornøyelsespark hvor de hadde enorme berg og dal baner og et enormt badeland. Vi bestemte oss for å dele opp dagen, så først var vi i fornøyelsesparken og deretter dro vi til badelandet. Begge deler var kjempemorsomt, så vi alle storkoste oss masse!
En ny morgen. I dag var det klart for bytte av vertsfamilier. Jeg skulle til en ny vertfamilie for å se hvordan de levde. Siden min nye vertfamilie ikke bodde så langt unna den gamle, så hadde jeg allerede møtt de. Denne gangen skulle jeg bo i samme vertfamilie som Carolina, fra Brasil. Her hadde vi ikke fulle dager og vi hadde ikke planer hver dag. Vi var blant annet på kino, badet og på shopping! Vi kjøpte også bursdagsgave til den nye vertsmora mi som fylte 60 år.
Dagen hun fylte 60 år tok de oss med ut for å spise. Jeg og Carolina hadde snakket sammen i forveien og blitt enige om å betale restaurantregningen som en bursdagsgave i tillegg til den vi allerede hadde funnet.

Endelig var det tid for camp! Her fikk vi blant annet lære mer om kulturen i Missouri og USA. Vi fikk omvisning på et universitet utenfor campen vi var på og en av dagene var vi også på en militærbase! Militærbasen var som en by. De hadde alle muligheter der, både treningsentere, matbutikker, badeland, kjøpesentre og så videre. Den dagen skulle vi også få møte en soldat fra hjemlandet vårt i og med at denne militærbasen trener soldater verden over, men på grunn av noe rot i papirene fikk ikke alle det. Det nærmeste fra Norge var Danmark, noe som var veldig interessant selv om jeg hadde håpet på det det kom en fra Norge også.

På campen hadde vi også tilgang til et basseng som virkelig var til nytte på de altfor varme dagene. En morgen var det faktisk litt over 30 grader før klokka 7 på morgenen! De hadde også et ønske om at vi skulle lage et måltid fra hjemlandet vårt. Dette var noe jeg slet med fordi jeg syntes det var vanskelig å finne en spesiell matrett fra Norge som ikke spises overalt ellers. Så jeg hadde i grunn bestemt meg for å ikke lage en matrett, men så ble jeg tvunget av ei fra Italia om å lage, så da hadde jeg ikke noen valg likevel. Det endte med at jeg ovnsbakte laks og skar opp poteter i biter som jeg stekte sammen med gulrøtter og løk. I etterkant fikk jeg faktisk skryt av ei som arrangerte campen fordi hun ellers var veldig skeptisk til laks i og med at hun hadde hatt dårlige erfaringer tidligere. Hun sa hvertfall at måltidet mitt var en suksess, noe som var bra å høre i og med at jeg kun tok det på sparket!

Jeg har hatt en helt fantastisk tur og denne turen har skapt minner og vennskap for livet. Jeg setter utrolig stor pris på at nettopp jeg fikk lov å reise.