Familien i Murmansk kan takke Vadsø Lions

Publisert av Magnar Alfred Karikoski den 28.01.21.

Familien i Murmansk kan takke Vadsø Lions for at Dima i dag lever. For 11 år siden fikk Dima Biliba fra Murmansk en livreddende hjerteoperasjon med støtte fra Vadsø Lions. Nå går han i femte klasse, og gjør det meget godt på skolen.

Fra 1998 til 2003 ble vel 40 barn fra Kola hjerteoperert. Alle disse hadde medfødt hjertefeil, og uten operasjon ville de ikke levd i dag. På det tidspunkt satte myndigheten på Kola inn ressurser til kompliserte og kostbare hjerteoperasjoner. Da Vadsø Lions Club ble oppmerksom på hva som kunne skje, startet klubben arbeidet med å skaffe midler for operasjoner. Vadsø Lions Club klarte å skaffe vel 1,2 millioner kroner.Dermed kunne operasjon Barnehjelp starte. De fleste operasjoner ble utført ved regionsykehuset i Mumansk, de mest kompliserte i Moskva.
Hjemmebesøk
I mai 2003 dro en delegasjon fra Vadsø Lions Club og Tana/Nesseby Lions Club til Murmansk, med Vadsø-klubbens Thorvald Mannsverk som delegasjonsleder. Han var initiativtaker til den store innsamlingen av midlene. Den gang fikk de møte flere hjerteopererte, leger og sykehusets ledelse.
Den yngste opererte var Dima Biliba. Nå ønsket Vadsø Lions Club å se hvordan det hadde gått med gutten. Muligheten bød seg da Finnmark Røde Kors i begynnelsen av oktober inviterte frivillige bidragsytere til å besøke Kola.
I forkant av Murmansk-reisen ble familien Bilibakontaktet, og hadde ikke noen innvendinger mot et besøk i deres 36 kvadratmeter store tre-roms leilighet i en høyblokk i utkanten av Murmansk.
Mottakelsen vi fikk var hjertelig og Dimas mor, mormor og tante, som alle bodde i leiligheten. Og det viste seg at Dima, som var én måned og 19 dager gammel da han ble sendt med fly til Moskva for operasjonen, var en frisk og høyst oppgående gutt. Han går i dag i femte klasse, og gjør det meget bra på skolen. Men fortsatt må han være forsiktig, går på medisiner og prøver å unngå store fysiske anstrengelser. Derfor kan han ikke drive annen sportslig aktivitet enn svømming.
- Familien kan takke Vadsø Lions for at Dima i dag lever. Uten den støtte ville ikke en slik komplisert og kostbar operasjon blitt utført. Operasjonen han fikk reddet hans liv, fortalte hans mor, Elena da en representant fra klubben i Vadsø var på hjemmebesøk hos familien Biliba i forrige uke.

Stort behov
Siden begynnelsen av 1990-tallet har en rekke frivillige organisasjoner gitt nabohjelp - og knyttet kontakter med institusjoner på Kola. Finnmark Røde Kors har i alle disse årene hatt et koordinerende ansvar for at hjelpen kommer fram.

Flere av Røde Kors sine fylkesavdelinger, med økonomisk støtte fra blant andre Porsanger og Vadsø Lions, deltar i et målrettet arbeid der hjelpen går direkte til barn og ungdom i flere av Kolas byer. Blant andre har Alta og Sør-Varanger et prosjekt i Apatity og Tromsø i Kirovsk.
Etter at krigen tidligere i år brøt ut øst i Ukraina, har Murmansk mottatt om la 3000 flytninger fra dette område. Nå har Murmansk Røde Kors et stort behov for vinterklær og vintersko.

Finnmark Røde Kors har et tett samarbeid med Murmansk Røde Kors, en organisasjon som best vet hvem som trenger hjelp. Blant annet utdeler organisasjonen klær til trengende og har etablert 23 suppekjøkken som gir hjelp til flere hundre barn i skolepliktig alder. Selv står Finnmark Røde Kors – og aktive samarbeidspartnere - for finansiering av suppekjøkken og flere årlige aktivitetstilbud rettet mot barn i byen Ura Guba, en by med om lag 750 innbyggere, og storbyen Kola med sine ca. 50.000 innbyggere. Denne hjelpen hadde ikke vært mulig uten økonomisk støtte fra frivillige her i Finnmark. For tross alt er det snakk om mye penger. Anslagsvis hadde vi i fjor et budsjett på 225.000 kroner for å holde suppekjøkkener og tilbudene i gang i de to byene. Uten den frivillige støtten hadde det ikke vært mulig å drive nabohjelpen, sier Finnmark Røde Kors sin internasjonale koordinator, Frode Berg i Kirkenes.

Verkhnetulomsk
Delegasjonen besøkte også Verkhnetulomsk, en by med 1800 innbyggere. Her finansierer Norges Røde Kors et suppekjøkken og aktivitetstilbud i samarbeid med Porsanger Lions Club. Arbeidet koordineres av Finnmark Røde Kors.

Byen ligger 80 kilometer fra Murmansk, og her har det tidligere vært et fiskekombinat og et sagbruk bygd opp av Hydro. Begge industriarbeidsplassene er nå nedlagt, uten at nye arbeidsplasser er etablert. I kjølvannet av industrinedleggelsen har det oppstått stor arbeidsledighet, noe som igjen har ført til alkoholisme, ekteskapsbrudd og sosial nød.
For øvrig overleverte Jørgen Dahl fra Finnmark Røde Kors, under møtet med ledelsen i Murmansk Røde Kors, fire bæreposer med ulltøyprodukter, øremerket barn i Ura Guba og Verkhnetulomsk. Produktene, blant annet nærmere 50 par sokker, luer, votter og skjerf hadde kvinner i Hasvik strikket.